As produtoras galegas independentes estiveron presentes recentemente coas súas películas nos principais festivais internacionais e nacionais, desde Venecia, Cannes ata San Sebastián, ademais do recoñecemento da crítica, contan co respaldo do público que demostra ano a ano a súa fidelidade.
Que algo está a pasar coa produción galega independente é máis que evidente, desde o cinema de autor, as series, as curtametraxes ou documentais ata a animación. O audiovisual galego pisa forte e por iso desde Agapi, a Asociación pioneira na produción audiovisual, quixeron poñer de relevo o traballo das súas empresas asociadas. A que se debe este éxito? O presidente de Agapi, Felipe Lage, teno claro:
“Isto é o resultado dun talento local moi potente que se foi consolidando ao longo destes anos, e dunhas produtoras cada vez máis sólidas e que contan con proxectos variados e de gran calidade. Tanto os creadores como os produtores móvense xa nun contexto internacional, o que lles permite estar moi ao tanto das vangardas actuais”.
Internacionalización, coprodución e talento son factores crave para que as producións independentes compitan en festivais e plataformas xunto a títulos máis comerciais. Moitas son as obras independentes que abriron camiño, como é o caso de ‘Mimosas’ ou ‘ Lúa Vermella’, ambos os producidos por Zeitun Films, ‘Ou que arde’, producido por Miramemira, ‘Ons’ producido por Maruxiña Film Company ou ‘A illa das mentiras’, producido por Agallas Films, por citar só algúns exemplos que contan na súa historia recente con multitude de seleccións e premios nos festivais máis prestixiosos do mundo.
Seguindo o ronsel de todos estes títulos, son numerosos os proxectos que se están producindo desde Galicia e que, sen dúbida, traerán novos premios e seleccións a sumar á longa lista de éxitos recentes. Un exemplo é ‘Tres’, a nova película de Juanjo Jiménez producida por Frida Films, que despois do seu paso por Venecia e Toronto acaba de ser premiada nos Festivais de Sitges e Abycine, ou ‘ Eles transportan a morte’, dirixida por Helena Girón e Samuel H. Delgado e producida por Filmika Galaika, que tras o seu paso por Venecia, Toronto ou San Sebastián foi recoñecida recentemente con premios como o Xacobeo do Festival de Cinema de Ourense ou o de mellor película no Festival Cinespaña de Toulouse. Outro exemplo no ámbito do documental, son os títulos ‘Miguel’s War’, coproducido por Zeitun Films que celebrou a súa premiere na Berlinale onde se alzou co Premio Teddy á mellor película e que terá a súa estrea en novembro no Festival de Cinema de Sevilla, ou ‘Non somos nada’, dirixido por Javier Corcuera e producido por Tamboura Films, que tras a súa estrea en San Sebastián continúa o seu percorrido por festivais de todo o mundo.
Nas curtametraxes cabe destacar o éxito recente de traballos como ‘Sycorax’ codirixido por Lois Patiño e Matías Piñeiro e producido por Filmika Galaika, seleccionado no Festival de Cannes e do que esperan continuar o seu desenvolvemento coa produción da longametraxe ‘Ariel’ prevista para 2022, ou ‘Carne’ de Camila Kater, producida por Abano Producións e que ten no seu haber multitude de recoñecementos e premios en festivais como Locarno, Seminci, Festival da Habana ou Zinebi.
Para 2022 avecíñanse novos éxitos coas estreas de traballos como ‘Matria’, ópera prima de Álvaro Gago producida por Matriuska Producións, series como ‘A Rapa’ da produtora Portocabo para Movistar ou o documental ‘Behind Lucy’, da produtora Somadrome Films que contará a historia do equipo de científicos encargado da preparación da misión espacial Lucy que durará 12 anos e que precisamente despegou o pasado sábado desde Cabo Cañaveral (Florida).
Dentro desta ecuación de éxito e talento xogaron un papel fundamental as plataformas dixitais, pero desde Agapi miran con receo a función deste novo operador que entrou con forza no sector audiovisual galego:
“En 2018 Europa aprobou unha nova normativa sobre a produción audiovisual independente que obriga a facer cambios na normativa española, e estes cambios van ser de gran calado, se son pertinentes haberá melloras; é necesario un marco regulatorio que defina de forma clara as obrigacións claras e o papel que deben xogar as plataformas dixitais, esperamos que sexa positivo e que derive na participación de proxectos locais, no apoio a producións en linguas cooficiais, o respecto aos dereitos de autor de produtora e creadores. Que as plataformas entren nas producións españolas é beneficioso pero se o seu rol se converte en demasiado dominante, o papel e traballo das produtoras independentes está en xogo, e arriscarémonos a perder diversidade e pluralidade nos contidos”, explica Felipe Lage.
Desde a Asociación cren que o soporte das administracións públicas é fundamental para que o éxito da produción independente galega non decaia. O respaldo a este sector pasa precisamente por regular este novo marco lexislativo que se espera que saia á luz a finais de ano e que debe ter en conta tamén ás salas de cinema. A pandemia acelerou un cambio nos hábitos de consumo audiovisual, como afirma Lage “aínda que as salas volven estar abertas, á xente está a custarlle volver e sen salas non hai cinema, sen elas romperíase o ecosistema”.
Polo momento queda esperar para saber con exactitude cales son os cambios que se aveciñan. A incerteza converteuse xa na constante para un sector audiovisual independente que a pesar das adversidades móstrase forte e con futuro.